Үзэл бодол
Б.Баянжаргал: Бид Жэжүгийн аялалыг 12 жил хамгийн хямдаар зохион байгуулж байна

Аялал жуулчлалын улирал эхэлж байгаатай холбоотойгоор Монголчуудын сүүлийн үед ихэд сонирхох болсон шууд нислэгтэй аялалыг түлхүү зохион байгуулж байгаа “АэрМаркет Холидэй” компаний гүйцэтгэх захирал Бямбадоржийн Баянжаргалтай ярилцлаа.
-Юуны өмнө компаниа танилцуулна уу?
“АэрМаркет Холидэй” компани аялал жуулчлалын үйл ажиллагаа эрхлэн явуулдаг, тэр дундаа чартер буюу захиалгат нислэгээр аялал зохион байгуулдаг гэдгээрээ бусад аяллын компаниас ялгарах онцлогтой
-Сүүлийн үед чартер нислэгтэй аяллууд олшрох болжээ. Ийм аялалын давуу талууд нь юу вэ?
Олон давуу тал байна. Үндэсний авиакомпаниуд болох МИАТ, Изнис аэрвэйс, Хүннү Аэр гээд авиакомпаниудаасаа онгоц түрээслэн авч аялал гаргадаг. Энэ нь үндэсний компаниа дэмжиж байгаа хэрэг юм.
Өвлийн улиралд дулаан оронлуу шууд нислэг гаргаснаар олон дамжин нисэж цаг хугацаа алдахгүй, мөн дамжин нислэгийн үнээс харьцангүй хямд зардлаар аялах боломж олгодог. Жишээ нь өвөл бол Арабын Нэгдсэн Улсын Дубай хот, Филиппиний Сэбү арал, Вьетнамын Ханой, Начянг, Индонезийн Бали арал гээд дамжин нислэгээр 1-2 хоног зарцуулж очдог хотуудруу шууд нислэгээр 5-9 цаг нисч цаг хугацаа, мөнгөө хэмнэнэ. Богино хугацаанд -30 хэмээс +30 хэмийн халуун оронд бууж аялал шууд эхэлдэг.
Зуны улиралд нислэгийн компаниудын онгоцны суудал гадаадаас ирэх жуулчдаар дүүрч, ачаалалттай байдаг учраас Япон, Хятад, Солонгос жуулчдыг мөн чартер нислэгээр авч, очих онгоцондоо Монгол аялагчдаа зөрүүлж суулгаж аялуулдаг тул Монгол аялагчдын хувьд маш хямдаар энэ чиглэлүүдийн аялалыг санал болгож чаддаг. Ингэж зөрж жуулчин авдаг Жэжү арлын нислэгийг 12 жил тасралтгүй хийж байна. Жилд багадаа 3 удаагийн онгоц түрээслэн аялал гаргадаг, тиймээс ч энэ чиглэлд аяллын чанараар хамгийн шилдэгт ордог.
- Солонгосруу аялахыг хүсдэг Монголчуудын хувьд виз бараг л “шүдний өвчин” нь болдог. Гэтэл Жэжү арлын аялалд виз хэрэггүй гэдгийг тайлбарлаач?
Бүх улсын иргэд визгүй 30 хоног аялж болдог Солонгосын ганц бүс нутаг л даа. Сөүл болон Бусанаар дамжиж очих бол виз заавал авах шаардлагатай. Монголчуудын хувьд визгүй зорчих 2 боломжтой чиглэл байгаа. 1 нь Бээжингээр дамжин нисэх, нөгөөх нь шууд нислэгээр УБ-аас Жэжү нисэх нислэг юм. Бээжингээр очих тийз нь дангаараа 2,1 сая байдаг бол шууд нислэгтэй аяллын бүх зардал багтаад 2,2 сая байдаг гэхээр зөрүү нь тодорхой харагдаж байгаа байх.
- Жэжү арал юугаараа онцлог болоод Солонгосын аялал жуулчлалын тэргүүлэгч бүс болчихвоо?
Бүх улсын иргэдийг визгүй болгосон нь хамгийн их нөлөөлдөг байх, мөн улсаас нь бодлогоор аялал жуулчлалаа маш их дэмждэг. Нутгийн иргэдийн 90% нь аялал жуулчлалын салбарт шууд болон шууд бусаар хамааралтай хамтран ажилладаг гэсэн судалгаа байдаг. Арал дээр үйлдвэр байхгүй гэж өөрсдөөрөө их бахархана. Арлын бүх үзвэр үйлчилгээг үзье гэвэл бүтэн жил зарцуулах байх шүү.
-Танай шууд нислэгтэй аяллаар явбал яг ямар сонирхолтой хөтөлбөрүүдэд хамрагдах вэ?
12 жилийн турш аялал хийхдээ дандаа ижил хөтөлбөрөөр аялал хийнэ гэж байхгүй. Жил бүр Монгол хүнд юу таалагдах уу, ямар зүйл шинээр нэмэгдсэн байна гээд судалж нэмж хасаад шилдэг гэсэн бүрийг л хэдхэн хоногт аль болох үзүүлхээр оруулдаг. Энэ олон жил ганц үзвэр огт өөрчдөгдөөгүй нь Монгол Морин Цирк л байгаа. Тоглолтонд 100% монгол хүүхэд, залуус оролцдог тул үзсэн хэн ч байсан тэднээр бахархаж, огшиж байдаг. Солонгосчууд ч гэсэн Жэжү аралд очвол заавал үзэх жагсаалтандаа дээгүүрт оруулсан байдаг үзвэр.
-Жэжүгийн шууд нислэгтэй аялалд оролцохыг хүсвэл юуг анхаарах ёстой вэ?
Гадаал паспорт 6 сараас дээш хүчинтэй байх, өмнө нь Солонгосын визний зөрчил гаргаж байгаагүй байх гэсэн шаардлагууд л тавигддаг.
- Монголчууд далайн эрэгт амрах, устай холбоотой хөтөлбөрүүдэд оролцох, казинодох, шопингдох сонирхол ихтэй байдаг. Хөтөлбөрт энэ зүйлс багтсан уу?
Хамгийн чухал нь далайн эрэг, наран шарлагийн газар очих, энэ нь хөтөлбөрт байгаа. Мөн усан онгоцонд сууж аралтай танилцах ч багтдаг. Наран шарлагын газар нь 6 сарын 1 нээс 10 сарын 1 хүртэл ажилладаг болохоор тухайн орны аялал жуулчлалын оргил үеэр нь аялуулдаг гэсэн үг. Казино, шоппинг хөтөлбөрт албан ёсоор багтдаггүй, аялагчдад 1 бүтэн өдрийг чөлөөт өдөр гэж өгдөг, тэр өдөр сонголтоороо эдгээрийг хийж болно.
- Унаа бол шууд нислэг учир ойлгомжтой байна. Харин буух буудал болон, хоол хүнс нь аялалын тав тухын салшгүй хэсэг. Энэ тал дээр хэрхэн анхаардаг вэ?
Дийлэнхи Монгол хүмүүс Солонгос хоолонд дуртай байдаг, гэхдээ нийтээрээ биш тул халуун ногоотой эсвэл далайн бүтээгдэхүүнтэй хоолны сонголт оруулдаггүй. Халуун ногоогүй, мах их орсон аль болох буффет хоол нилээн түлхүү оруулсан байдаг тул хоолны сонголт дээр асуудалгүй.
Зочид буудлын сонголт дээр Монгол аялагчдын хүсэлд нийцүүлж дотроо бассейнтай буудал сонгодог. Мөн буудал нь дэлгүүр, хоолны газар, залуучуудын гудамжтай ойрхон хотын төвд байрлалтай. Түүнээс гадна далайн эрэг, наран шарлагын газар луу таксигаар 8000 вон гардаг бөгөөд чухал гэсэн бүх зүйлтэй ойрхон шинэ 4 одтой буудал.
- Зиа ярилцаж байгаа надад ч явмаар санагдаж эхэллээ. Хэзээ хэзээ аялах боломжтой вэ?
Жилд шууд нислэгийг 2-3 удаа л захиалж хийдэг, бас яг Солонгост жуулчны улирлаар нь тааруулж нисдэг. Одоо хамрагдах боломжтой нь 7 сарын 11-нээс 15 нд наадмын урт амралтаар дараагийх нь 8 сарын 8 наас 13 нд 6 өдрийн аялалд хамрагдаж болно
- Аялахаар шийдсэн хүмүүс танайхтай яаж холбогдох вэ?
Их дэлгүүрийн урд байрлах АэрМаркет билетийн касстай байранд ирж бүртгүүлж болно. Утсаар 77009900, 99083650, 88050850, 99104650 дугааруудаас асууж тодруулж бас болно.
-Ярилцсанд баярлалаа. Аялагч болгон тань сэтгэл хангалуун байх болтугай.
Г.Ариунчулуун
Үзэл бодол
Л.Гантөмөр: МАН шүүмжлэл сонсож мэддэггүй юм байна
Хэн нэгэн шүүмжилэхээр их адгадаг болсон. Ийм адгуу хүмүүстэй хамтарна гэдэг хэцүү. Шүүмжлэхгүйгээр Монголын төр явахгүй. Төрийн чих онгорхой байх ёстой. Ард түмнээ сонсдог байх ёстой. Тэр ард түмний дуу хоолой нь УИХ-ын гишүүд. МАН Бага хурлаараа гурван шалтгаанаар Ардчилсан намтай хамтрахгүй гэж ярьсан тухай би сонссон.
Түиймээс МАН-ынэнд тэндэх хулгай, луйврыг Хяналт, үнэлгээний Үндэсний хороо илрүүлээд байх юм байна.
Тиймээс энэ гурван үндэслэлээр АН-аас салах нь зүйтэй гэж гишүүд нь ярьсан байна лээ. Өөрөөр хэлбэл, МАН хяналтгүй засаглахыг хүсээд байгаа хэрэг” хэмээв.
Үзэл бодол
Э.Батшугар: Хариуцлагатай иргэнээ урамшуулдаг олон улсын сайн жишгийг Монголдоо нэвтрүүлж байна
-Улсын хэмжээнд өнөөдрийн байдлаар банк, санхүүгийн байгууллагатай зээлийн харилцаанд ороогүй насанд хүрсэн иргэн цөөн байгаа болов уу. Таны санаачлан, батлуулсан дээрх хуулийн өөрчлөлт иргэдийн энэ төрлийн харилцаанд ямар нөлөө үзүүлэх вэ?
-Хамгийн эхэнд Зээлийн мэдээллийн сангийн “хар жагсаалт”-д нэг бүртгэгдчихвэл зургаан жил данслагддаг байдлыг халж байгааг тодотгож хэлмээр байна. Хүний амьдрал баялаг, зээл, зарим төрлийн төлбөрийг барагдуулахын зуур цаг хугацаа алдах гэх мэт бэрхшээлээс үүдэн доголдох тохиолдол гардаг даа. Тэгээд аль болох шуурхай шийдээд, зохицуулаад төлсөн ч “хар жагсаалт”-ад бичигдчихаж байгаа юм. Тэр мэдээлэл зургаан жил хадгалагдаж, Та хариуцлагагүй зээлдэгч болчихдог, энэ мэдээлэл зургаан жил Таны санхүүгийн харилцаанд нөлөөлнө. Үүнийг би хувьдаа “санхүүгийн ял” гэж тодорхойлоод байгаа.
Зээлийн мэдээллийн тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тухай хууль хэрэгжээд эхлэхээр дээрх шиг нөхцөл буюу нэг удаагийн доголдлоос нь үүдсэн зургаан жилийн санхүүгийн ял оноодог байдлыг халж, эсрэгээрээ онооны системд шилжих юм. Иргэн зээлийн харилцаандаа хариуцлагатай хандаад, тухай бүр нь төлбөрөө зохих ёсоор нь төлдөг бол оноо нь нэмэгдээд яваад байна. Оноо нь өндөр байхын хэрээр санхүүгийн үйлчилгээ үзүүлэгч байгууллага, банк барьцаа хөрөнгийн шаардлагыг бууруулах, зээлийн хүү бага байх гэх зэргээр иргэнд илүү таатай нөхцөл, үйлчилгээ өгнө. Оноо нь тухайн иргэний биет бус санхүүгийн хөрөнгө болно. Жишээлбэл, зээл авахад хамгийн түрүүн барьцаа хөрөнгө шаарддаг. Тэгвэл энэ эрх зүйн өөрчлөлтөөр оноо нь барьцаа хөрөнгө болж болохоор нөхцөл бүрдэж байна. Аливаа банк, санхүүгийн байгууллага хариуцлагатай харилцагч буюу өндөр оноотой иргэнд үйлчилгээ үзүүлэхдээ нөхцөлөө хөнгөвчлөх, шуурхай үйлчлэх боломжтой болно. Нэгэнт хариуцлагатай төлбөрөө төлөөд явдаг харилцагч учраас аль болох асуудлыг шуурхай шийдээд явах сонирхол байна шүү дээ.
Тэгэхээр иргэн оноогоо өндөр болгох эсэхээ бас тооцож болж байна. Хариуцлагатай иргэнээ нэг ёсондоо урамшуулж байгаа гэж харж болох юм.
Баримт сөхөөд харвал малчны зээл, ипотекийн зээл, тэтгэврийн зээл нь хамгийн эрсдэлгүй, чанартай зээлүүд байдаг. Зээлдэгчид нь маш хариуцлагатай гэсэн үг. Хариуцлага алдахад нь “ял оноож” байгаа юм чинь, хариуцлагатай байсных нь төлөө хөнгөвчилсөн нөхцөлтэй, бага хүүтэй зээлийг шуурхай олгох зэргээр урамшуулж болно биз дээ. Үүний нөлөөгөөр зээлийн хүү ч буурах боломжтой, онооны системд шилжсэнээр суурь нөхцөл бүрдэж байгаа гэж харж байна. Тухайлбал, төслийг боловсруулах үед 28 улсын жишээг судалсан, зээлийн хүү нь 2-4 нэгж хувиар буурсан байдаг юм билээ. Америк 1989 онд, Солонгос, Энэтхэг 2000 оны эхээр, Вьетнам саяхан онооны системд шилжсэн. Ийнхүү шилжснээс хойш 2-3 жилийн дараа зээлийн хүү буурсан байна билээ.
Энгийнээр ойлгоход банк, санхүүгийн байгууллага харилцагчаа хялбархан тодорхойлдог учраас хариуцлагатай, найдвартай харилцагчдаа хугацаа урт, хүү бага, барьцаа хөрөнгө шаардахгүйгээр зохих ёсны зээл олгох гэх зэрэг сайн бүтээгдэхүүн, үйлчилгээг шуурхай үзүүлдэг болно.
Латин Америкийн улс орнууд онооны системд шилжихээс өмнө ажлын 10 хоног буюу хагас сар зээл шийдвэрлэдэг байснаа онооны систем рүү шилжсэнээр ердөө ажлын 8 цагт зээл шийддэг болсон байгаа юм. Цаашилбал, сайн харилцагчид бүтээгдэхүүн, үйчилгээгээ хүргэхийн тулд банк, санхүүгийн байгууллага дунд өрсөлдөөн бий болдог. Одоо бол банк, санхүүгийн байгууллага тус бүр харилцагчийн мэдээллээ хадгалж, тус бүрдээ сан бүрдүүлдэг, үүнийгээ хуваалцдаггүй. Та банкаа, санхүүгийн харилцагчаа солихоор бол нөгөө талдаа шинэ хэрэглэгч болно, хүлээж авч байгаа тал Таны санхүүгийн түүхийг мэдэхгүй учраас “эрсдэлтэй” гэж үздэг. Шинэ систем үйлчлээд эхлэхээр иргэний оноо бүх нөхцөлийг илэрхийлэх учраас ямар ч банк, санхүүгийн байгууллагад очсон зөвхөн өөрт тохирхох бүтээгдэхүүн, үйлчилгээ авдаг болно. Банк, санхүүгийн байгууллагууд өрсөлдөөд эхлэхээр санхүүгийн бүтээгдэхүүн, үйлчилгээ сайжрах нь ойлгомжтой. Хөгжсөн улс орнуудын боловсронгуй болсон, туршигдсан сайн туршлагыг Монголд нэвтрүүлж байгаа гэж ойлгож болно.
-Хууль хэзээнээс хэрэгжих эхлэх вэ?
-Улсын Их Хурал 5 дугаар сарын 16-ны өдөр Зээлийн мэдээллийн тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах хуулийг баталсан. Ердийн журмаар гэхээр “Төрийн мэдээлэл” сэтгүүлд хэвлэгдээд ажлын 10 хоногийн дараа хэрэгжиж эхлэхээр тооцож үзвэл энэ оны 6 дугаар сарын 26-ны өдрөөс хэрэгжих юм байна.
-Тэгвэл зээлийн "муу түүх" иргэний санхүүгийн харилцаанд сөрөг нөлөө үзүүлэхгүй гэсэн үг үү?
-Хүний зээлийн мэдээллийг таван жил хадгалдаг олон улсын жишгийг хуульд тусгасан. Иргэн, төрийн болон хувийн өмчит хуулийн этгээдийн хооронд зээл, төлбөртэй холбогдон үүсэх мөнгөн төлбөрийн мэдээллийг агуулдаг “Зээлийн мэдээллийн сан” зөвхөн зээлийн "муу түүх"-буюу сөрөг мэдээллийг хадгалдаг байсныг өөрчилж байгаа хэрэг. Тус санд зээлдэгчийн сайн, муу бүх мэдээллийг таван жил хадгална. Юу сайжрах вэ гэхээр өмнө нь хугацаа алдаад ч болохнээ зээлээ төлсөн байхад л “хар жагсаалт”-ад ороод, тэр нь санхүүгийн харилцаанд нь зургаан жил сөрөг нөлөө үзүүлдэг байсныг халж байгаа юм. Одоо бол иргэн, зээлдэгч үүргээ хугацаандаа гүйцэтгэхгүй бол оноо буурна, харин нөхөөд төлчихвөл оноо нь өснө. Зээлийн мэдээллийн сангийн мэдээлэл нь амьд, хөдөлгөөнтэй, бодит болно.
Дээрх хуультай хамт тухайн иргэн буюу зээлдэгчээс шалтгаалахгүйгээр орлогод нь доголдол үүсвэл уян хатан хандах агуулга бүхий Улсын Их Хурлын тогтоол батлагдсан. Үер усны аюул учирч болно, цар тахлыг бид даваад гарлаа, тухайн иргэн аргагүй болоод эмнэлэгт хэвтээд, бизнес нь явахгүй зогсож ч болно. Амьдрал баян юм чинь янз бүрийн нөхцөл үүсэж, учирч, тохиох болохоор аль болох уян хатан байж, санхүүгийн харилцаа үүсгэгч талууд зохицож байх нь зүйтэй гэж хууль санаачлагчийн хувиар үзсэн. Гэхдээ татвар төлөгчдийн мөнгөнөөс зээлдэг Хөгжлийн банк ч юм уу, Засгийн газрын тусгай сангаас авсан зээлийн харилцаанд энэ уян хатан нөхцөл үйлчлэхгүй байх ёстойг бас тогтоолд тусгасан. Татвар төлөгчдийн мөнгийг зээлж байгаа бол илүү хариуцлагатай, тооцоотой хандах ёстой гэсэн агуулгаар дээрх нөхцөлийг тодотгосон.
-Зээлийн харилцаанд иргэн янз бүрээр оролцдог. Шууд зээлэхээс гадна батлан даагчаар орсон байхад үндсэн зээлдэгч хариуцлага алдсан нь батлан даагчийн оноонд нөлөөлөх үү?
-Зээлийн батлан даалттай холбоотой харилцааг өөр хуулиар зохицуулна. Товчхондоо, Зээдийн мэдээллийн тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулах тухай хуулиар хүн санхүүгийн орчинд үнэ цэнээ өөрөө тогтоодог болж байгаа хэрэг. Хариуцлагатай байвал оноо өндөр байна. Оноо нь тухайн хүний талаар олон зүйлийг илэрхийлэх учраас биет бус санхүүгийн хөрөнгө болчихно. Өндөр оноотой бол банк, санхүүгийн салбарт Таны үнэ цэн өсөж, илүү таатай үйлчилгээ, сайн бүтээгдэхүүнийг тохирсон өртгөөр авах нөхцөл нь бүрдэнэ. Тиймээс оноогоо өндөр байлгах эсэхээ иргэн, зээлдэгч өөрөө удирдана. Ийм учраас зээл, төлбөрөө цаг хугацаандаа төлөөд байхад эрмэлзэл тухайн хүнд төрдөг байх нь л дээ.
-Улсын Их Хурлын даргын дэвшүүлсэн “Гурван төгөлдөршил” бодлогын хүрээнд хуулиас давсан журмуудыг цэгцлэх зорилт тавьсан. Тэгвэл Таны санаачлан, батлуулсан хуулийн дагуу Монголбанк журам батлах үүрэг хүлээж байна?
-Одоогийн байдлаар зээлийн мэдээллийн үйлчилгээ үзүүлэх тусгай зөвшөөрөлтэй хоёр компани байна. Эдгээр компани олон улсын жишиг платформ буюу онооны зам оруулаад ирчихсэн. Суурь нь байна, эрх зүйн орчин бүрдлээ. Одоо дүрмээ тохирох ёстой. Иймд Монголбанк холбогдох журам гаргах үүрэг хүлээж байгаа. Гэхдээ бүх талыг оролцуулж, хэлэлцүүлэг хийсний үндсэн дээр талуудын эрх ашгийг хангасан, манай нөхцөлд хамгийн оновчтой зохицуулалт гаргах ёстой гэдэг байр суурьтай байна. Монголбанк ч энэ шаардлагыг хангах бүрэн чадамжтай гэж харж байна. Бид шинэ зүйл зохиогоогүй, бусад улс орон удаан хугацаанд туршиж, сайжруулж ирсэн сайн жишгийг л Монголдоо нэвтрүүлэх ажил шүү дээ. Иргэн санхүүгийн сахилга баттай болно, системийн хэмжээнд чанаргүй зээл буурна гээд үр дүнг нь бүгд хүртэх ач холбогдолтой.
Улсын Их Хурлын Хэвлэл мэдээллийн газар
Үзэл бодол
Х.Ганхуяг: Татварын багц хуулийн шинэчлэл нь бизнес эрхлэгчдийг дэмжин, өрхийн орлогыг нэмэгдүүлж, хамгаалж, баталгаажуулахад чиглэж байна
Татварын багц хуулийн хэрэгжилттэй танилцаж санал, дүгнэлт гаргах, шаардлагатай бол холбогдох хуулийн төсөл боловсруулах үүрэг бүхий ажлын хэсгийн ахлагч, УИХ-ын гишүүн Х.Ганхуягаас татварын багц хуулийн шинэчлэлийн талаар тодрууллаа.
-Татварын багц хуулийн шинэчлэлийн онцлогийг танилцуулахгүй юу?
-УИХ-ын даргын захирамжаар байгуулагдсан манай ажлын хэсэг УИХ-ын Төсвийн байнгын хороо, Сангийн яам, Татварын ерөнхий газартай хамтран татварын багц хуулийн шинэчлэлийн талаар олон удаагийн хэлэлцүүлэг зохион байгуулсан. Нийтдээ 180 гаруй удаагийн хэлэлцүүлэгт 200 гаруй мянган иргэн, аж ахуйн нэгжийн төлөөлөл оролцож татварын багц хуулийн шинэчлэлийг хэрхэн хийх талаарх саналаа ирүүлсэн. Татварын ерөнхий хууль, Нэмэгдсэн өртгийн албан татварын тухай хууль болон Хүн амын орлогын албан татварын тухай хууль, Аж ахуйн нэгжийн орлогын албан татварын тухай хуулиудад өөрчлөлт оруулах талаар иргэд, аж ахуйн нэгжүүдийн саналыг ажлын хэсгийн санал, дүгнэлтийн хамт Сангийн яаманд хүргүүлсэн.
Татварын багц хуулийн шинэчлэлийн хүрээнд хувь хүний орлогын албан татварыг бууруулах, нийгмийн аль хэсэгт нь татварын хөнгөлөлтийг илүүтэй үзүүлэх талаар тодорхой тусгах, нэмэгдсэн өртгийн албан татварын хамрагдалтыг нэмэгдүүлэх талаар зохих өөрчлөлт оруулж, татварын уян хатан тогтолцоог бүрдүүлэхийг чухалчиллаа. Өнөөдрийн байдлаар нэмэгдсэн өртгийн албан татварт нийгмийн салбарын 70 хувь нь хамрагдаж байна. Энэхүү албан татвараас чөлөөлөгддөг хөдөө аж ахуйн салбарыг нэмэгдсэн өртгийн албан татварт хамруулдаг болгох эрх зүйн тогтолцоог бий болгох, иргэдийн сарын 500 мянган төгрөг хүртэлх худалдан авалтад төлсөн НӨАТ-ыг 100 хувиар, 800 мянган төгрөг хүртэлх худалдан авалтад төлсөн НӨАТ-ыг 50 хувиар, үүнээс давсан хэсэгт 20 хувиар тус тус хөнгөлж буцаан олгох зэрэг заалтуудыг тусгалаа.
-Аж ахуйн нэгжүүдэд татварын ямар хөнгөлөлт үзүүлэхээр төсөлд тусч байна вэ?
-Аж ахуйн нэгжийн албан татварын тухай хуульд өөрчлөлт оруулж, жижиг, дунд бизнес эрхлэгчдийг дэмжихэд чиглүүлэв. Аж ахуйн нэгжүүдийг татвараа төлөөгүй бол дансыг нь бүхэлд нь хаачихдаг байдлыг өөрчлөх нь зүйтэй гэж үзсэн. Тухайн аж ахуйн нэгжид тодорхой хугацаа өгч татвараа нөхөн төлөх боломжийг бүрдүүлэх ёстой. Мөн зарим нэг төрлийн татвар эргээд иргэд, аж ахуйн нэгжүүдийг өрөнд оруулдаг. Жишээ нь гаалиар дөнгөж бараа бүтээгдэхүүн нь орж ирэнгүүт олон төрлийн татвар ногдуулдаг хатуу тогтолцоо байсан. Тэгвэл тухайн бараа, бүтээгдэхүүнийг борлуулсны дараа буюу үр ашиг нь буй болсон цагт татвар ногдуулах нь зөв юм. Эдгээр татварын хөнгөлөлтийг буй болгосноор төсөвт ойролцоогоор 4-4.5 их наяд төгрөгийн дарамт учирна. Өөрөөр хэлбэл, улсын төсөвт орж ирдэг байсан 4-4.5 их наяд төгрөгийг эргээд хувийн хэвшил рүү шилжүүлж байна гэсэн үг. Татварын хөнгөлөлт, чөлөөлөлтөөр бизнес эрхлэгчдийг дэмжиж, ингэснээр иргэдийн худалдан авах чадвар сайжирч, эдийн засгийн эргэлт нэмэгдэнэ. Үндсэндээ бол татварын багц хуулийн шинэчлэлийн зорилго нь бизнес эрхлэгчдийг дэмжихээс гадна өрхийн орлогыг нэмэгдүүлэх, хамгаалах, баталгаажуулахад чиглэж байна гэсэн үг.
УИХ-ын Хэвлэл мэдээллийн газар